‘Spiral’ Review: A Peerless Policier Tar På Seg Sin Endelige Sak

«Spiral» -blandingen, eller formelen, er kjent: en godt tempo og underholdende presentasjon av politiets gruntarbeid; et bakteppe av administrativ infighting og intriger, som legger til notater av mørk humor; og de fulle personlige livene til politiet, anklagere og advokater, presentert uten unødig sentimentalitet. En Annen, mer apt, Amerikansk sammenligning er å «The Wire», men «Spiral» har vært at showet er like, eller bedre, i hver av disse kategoriene. Få krimdramaer har kombinert så rik en tekstur med historier som detaljert og arresterende; sammen med «The Wire», «NYPD Blue» og «Bosch» kommer til tankene. («The Shield», med sine morderiske politiet, var for hyperbolsk og melodramatisk til å være en god sammenligning.)

Hvis Det er en klage å gjøre om den siste sesongen, Er Det At Laure og Gilou er uten noen av dommerne de jobbet med og mot så underholdende gjennom årene, Clé (Gré Fitoussi), drept I Sesong 5, Og Roban (Philippe Duclos), pensjonert på Slutten Av Sesong 7. Clara Bonnet tiltrer kastet og er fint som en ung dommer prøver å hevde sin kontroll, men hun har ikke tid til å gjøre et sterkt inntrykk.

Ellers» Spiral » jobber seg gjennom en tilfredsstillende valedictory sesongen, mindre hårreisende og dire enn tidligere utgaver, men på noen måter mer rørende. Det er nikk til den store tradisjonen med den franske caper-filmen som Den stjernekorsede Gilou blir trukket inn i et plott som skyer sin fremtid, og nyanser av noir som Laure ender opp, bokstavelig talt, på en mørk og ensom vei. Og kameraet fortsetter å komme tilbake til et passende Parisisk landemerke, Renzo Pianos høye tinghus på byens nordvestlige frynse-sterk — unadorned, umulig å se bort fra.

+