‘Spiral’ recensie: een ongeëvenaarde politieker neemt zijn laatste zaak aan

De “Spiral” mix, of formule, is bekend: een goed tempo en onderhoudende presentatie van politiewerk; een achtergrond van administratieve conflicten en intriges, die aantekeningen van donkere humor toevoegt; en het beladen persoonlijke leven van agenten, aanklagers en advocaten, gepresenteerd zonder onnodige sentimentaliteit. Een andere, meer toepasselijke, Amerikaanse vergelijking is met “The Wire, “maar” Spiral ” is dat de show is gelijk, of beter, in elk van deze categorieën. Weinig misdaaddrama ‘ s hebben een zo rijke textuur gecombineerd met verhalen als gedetailleerd en arresteren; samen met “The Wire”, “NYPD Blue” en “Bosch” komen bij me op. (“The Shield,” met zijn moorddadige agenten, was te hyperbolisch en melodramatisch om een goede vergelijking te zijn.)

als er een klacht is over het laatste seizoen, dan is het dat Laure en Gilou zonder een van de juryleden zijn waar ze mee en tegen gewerkt hebben, zo vermakelijk door de jaren heen, Clément (Grégory Fitoussi), gedood in Seizoen 5, en Roban (Philippe Duclos), met pensioen gegaan aan het einde van Seizoen 7. Clara Bonnet sluit zich aan bij de cast en is prima als een jonge rechter proberen om haar controle te laten gelden, maar ze heeft geen tijd om een sterke indruk te maken.

anders werkt “Spiral” zich een weg door een bevredigend afscheidsseizoen, minder hair-raising en dire dan eerdere edities, maar in sommige opzichten meer ontroerend. Er zijn knikken naar de grote traditie van de Franse caper film als de ster gekruiste Gilou wordt getrokken in een plot dat zijn toekomst bewolkt, en tinten van noir als Laure eindigt, letterlijk, op een donkere en eenzame weg. En de camera blijft terugkomen naar een passend Parijse mijlpaal, Renzo Piano ‘ s torenhoge gerechtsgebouw aan de noordwestelijke rand van de stad — stark, unadorned, onmogelijk om weg te kijken.

+